28.09.2017

ARICILIK VE EYLÜL BİTİYOR

 Eylül ay arıcılıkta en sıkıntılı aylardan biridir, kovan açmak neredeyse imkansız yağmalar tavan yapar. Bu yıl acayip sıcaklar oldu bu ayda arılar bir çıta yavruya kadar düştü. Bir çıta yavruda ful olsa bari. Normal şartlarda geçmiş yıllarda böyle olmuyordu. Arı bölüyorsun arıda bir çıta yavru var onuda alırsan kovana büyük darbe olur, bölmeleri geciktirdikçe işleri toparlamak uzuyor...
Bir çıta böldüğümüz arıları arılıktan uzaklaştırıyoruz, kutudaki ana arıyı kafese alıp kutuyuda arılıktan bölmelerin üzerine dağıtıp böyle birleştirme yapmaktayım.
 Bölünen bir çıta arıya, bir kutu arı ve ana arı verilmekte...
 Genelde yavrulu çıtaları çıtaya zımbalı yordum oda ayrı bir dert olmaya başladı arılıkta işi o kadar uzatırsanız, bölme yağmalara kurban gider. Bu yıl arı böl ve kapat başka arılığa taşı. Bir kaç gün sonra ana arıları kafesleyip kutusunda bırakıp yavrulu çıtaları katlı kovanın üzerine diziyorum çorba gibi oluyorlar ama yavrular çıktığında çıtaları söküp alacağız sağa sola bağlanacaktır yamulacaktır ama sonuçta bozulan çıta ana arı kutu çıtası ne yapayım.
 Durumlar istediğimiz gibi gitmiyor ve bir sürü kutuda ana arı var, o zaman ne yaparız kutuları kışlatırız tüm ana arıların kanatları kesildi. Geçen yıl çok sert kışa rağmen bayağı ana arı kutusu kışlattım, kaybımız oldu ama normal bir kışta bir kaç kayıpla çok rahat kışlamaları lazım.
 Zaim abinin balları kasaladık peşin satan gibi mutlu :)
İzinde olduğu için ziyaretimize geldi Enes Emin ile arıcılık kaynatıyorlar...

2014 Yılında tohumladığım Yasmin damızlık, 14,15,16,17 sezonunu kapadı. Bu yıl defalarca değiştirilmek istendi içeride iki sefer yedeklediği ana arıyı yakaladım. Yavru durumu oldukça bozuldu zannedersem attığı yumurtalar erkekli, işçilerde arılarda bunu temizliyor.  Bu arının videosunu yayınladım, birisi hemen atladı, adam hata arıyor bilmişlik taslayacakya arıda yavru çürüklüğü mü var...
He var, engeli yedin rahatlamışındır :)
Biz bilmiyoruz yavru çürüğünü...
Petekler siyah ve gölgede 35 dereceleri gördük, arılar yavruyu kesti bu arı zaten erkekli atıyor yavru durumu bozuk, iki sefer başka arılardan kapalı yavru takviyesi yaptım, inşallah 2018 baharına çıkar diyorum ama ana arı acayip yavaş hareket ediyor petekten tabana düşerse peteklere tırmanamaya bilir. Aslında seneye çıkacağını da ümit etmiyorum. Çıkar ise daha önce 4 sezon çalışan döllediğim ana arı olmuştu,o rekorumu kırarım.
 2017 Yılının en son çalışmasını, bu yıl edindiğim Sloven 03 damızlık ile noktaladım. Damızlık geç gelmesine rağmen önceden depoladığım üç doz sperm son çalışmaya ayrılmıştı, üç tohumlamadan ikisi güzel oldu biriside açıyı tutturamadım defalarca pozisyon değiştirmeme rağmen kasıntı geçmedi bende kancayı bıraktırıp spermi verdim ama sonuçta sperm enjekte edildi göründü ama ana arı 15 gün yaşadı ve yumurtaya girmedi sonrasında kayıp ettik.
İki tanesinde sorun yok yavru kapadılar, daha önce sloven damızlık hediye edilmişti onların kızlarından birisi konyada oradan gelen sloven erkekleri sloven 03 ile birleştirmiş oldum. Konyadaki sloven kızın kendisi ve kızları için iyi notlar geldi. Seneye sloven 03 leri kendi erkekleri ile çaprazlayıp, asıl kopyalarını çoğaltacağım inşallah.
 Bazı kutuları ruşete almıştık, şimdi normal çıtaya geçiş zamanı. Dıştan ballı çıtasını girdik bir kaç güne kadarda yavrulu girip kovan ortamı oluşturulacak.
Yarım çıtaların yanına tüm ballı çıta girildi.
 Av sezonu başladı, avda av etinden çok tavuk, kurban eti ve sucuk yiyoruz. Av benim açımdan bakıldığında birinci sırada gezmek ve doğa şartlarında zinde kalmak, av olursa onuda almaktır.
Bizim üç numaralı biraderin avı farklı ormanda ceviz avlamak. Üç hafta çuvalları doldurup eve götürdü, bu hafta ağama toplayacağız diyor yani bana. Cevizin kökünü kazımış, genede bir kaç kilo ceviz topladılar sağ olsunlar.
Avda mola ama gözetleme devam ediyor, drahtar av köpeklerimiz, zorlu şartlarda tabir yerindeyse it gibi gezerler.
 Ormanda gezerken böyle güzel manzara ile de karşılaşılabiliyor. Bu elma gördüğüm kadarı ile aşı değil çekirdekten çıkmış kalırsa haftaya toplayacağız. Altına acayip dökülmüş.
Yerdeki elma ağaçtakinden fazlaydı.
 Kedimizde bu yıl av sezonunu açtı, geçen yıldan birikimi vardı. Kendisi arı kuşu avcısıdır :)
Bu arada yağışlar havayı serinletti kuşların göç etmesi hızlandı.
Yazın yapraklı kalemden yapılan yarma aşılarıda takip ediyorum, temmuz ayının 20 sinde yapılan aşının eylül sonu itibari ile sürdüğü filiz.
 Bu aşılar ile alakalı elimdeki verileri bir yayında toplayıp Ali Türk yöntemi aşı olarak yayınlayacağım.
Yarma aşı yapmak için baharı beklemeden yazında yarma kalem aşı yapılabiliyor hemde yapraklı kalemden. Yayınları takip edenler yaptıklarımızı görüyor, blogun etiketleme bölümünde yazın yarma kalem aşısını seçenler meraklarını giderebilir.
 Önceki filizi sonradan dipten çıkan filiz 5 günde geçti.

 Geçen yıl memlekette arap aşı içtiğimiz lokantada acayip acı biber vardı. Kendilerinden istedim bir kaç kaşık zorla almıştım. Tohumlarından bu biberleri yetiştirdim acayip zor gelişti, nisan ayında fidesine giriştim eylülde daha biber vermeyen fideler var. Kış kapıya dayandı biberler yeni dökmeye başladılar.
Çaktırmadan İlhami abini darıcadaki biberlerin arasına iki fide ekmiştim orada damlama sistemi var biberler kudurmuş, iyice olgunlaşsın bakalım.
İlhami abi yav benim aldığım fidelerde acı yoktu diyor, dedim iki tane var onlara dokunma :)
Bir daha ağzını yakma...
 Biberde gövdeye en yakın biber tohuma ayrılırmış.
En yakın biberleri tohuma bıraktım inşallah.
 Bu sene ürettiğim domateslerin tadı harika, seneye kısmetse aynı domateslerden kendim fide üreteceğim. Tercihim genelde pembe ile yürek.
Hazır aldığımız domateslerde ne tad var nede koku...
 Tohumları kartona alıp barakanın tavanına zımbalıyorum. Bu tohumları fare bir yerde denk getirsin bir tane bile bırakmıyor hepsini tek tek yiyor.
Tavana çıkıp burada ters yürüyebilirse tohumları yer :)
Erzurum olur ilçesinden Kahraman abim gelirken Erzurum balı getirmiş. Geçen yılda getirdi, demesine göre yerli arılarımız kata bile çıkmadı bu bal gene senin arından dedi. Üzücü olan ise bir kaç ana arı vermiştim, onları ve böldüğü arıları yağmalatmış.
Bir kaç arıcının arısının içinde bizim arı iki senedir üst üste bal yapıyor birde bu arının katını baharda ayı götürmüş :)
Ayı bile anladı arının kıymetini, Aliler Veliler anlamadı...

Hiç yorum yok: