22.08.2015

ARICILIK VE BİLİNMEYENLER...


Çakma karnioldan bal hasadı :))
Bal hasadı videoları...

Gebze'de bal hasadı.
Bir bahçeye erkek arı üretimi için bırakılmış arının balını aldım.
Şehir içinde üretilen erkekleri hapsetmiyoruz. Erkek arı lazım olduğunda öğleden sonra girişe ızgarayı koy gelen erkekleri topla.
Erkek üretimi ve bunun yaşatılması oldukça zor, bazı arılar sezon boyu erkek arılara dokunmazken bazı kovanlar bir kaç gün hava bozsun anında erkekleri kırar.
Bir resim yayınladığınızda işi olmayanlar oturup bunun üzerinden senaryolar üretip uzun süre kendilerine gündem oluştururlar.
Tarafımızdan nikahı kıyılan bir arı:)
Burada demişim ki saf yavruyu kapattı.
Arıcılıktan anlayan, burada işçi arıların rengiyle uğraşmaz.
Herhangi bir kovandan bölme yapmışım, bölmeye meme vermişim, memeden çıkan ana arı tohumlamaya girmiş ve iş başarılmış, arı yavrusunu kapatmış, bu bölmede neslin değişmesi en az 1-1,5 ay sürecektir.
Bu resimleri özellikle atıyorum, hav havlar işsiz kalmasın diye, itlerde bu resimlerden yola çıkarak ana arının çevresindeki arılarla ilgilenip günlerini geçiriyorlar. Efendim işçilerde sarı renk varmış, yok yav diyorsunuz :) bu gayet normal.

Benim çalışmalarım ve geldiğim noktayı bilen biliyor, bilmeyenlerde havlasın dursun.
Bizim arılar çakma karniol...
Satrançta iyi olmasamda uzun yıllar satranç oynamış birisiyim. Hala satranç maçlarını izliyorum, artık oyuncu olmak beni çok sıkıyor.
Geçmişte başımıza gelenler bizi bazı önlemler almaya yöneltti, aynı durumlara düşmemem gerekiyor.
Sonuçta damızlık nasıl üretilir biliyoruz.
Ülkemizde damızlık üreten yer aradığınızda tek elin parmakları dolmaz.
Almanya'da yüzlerce kişi damızlık üreticisi ve bunların listesi elimizde listeyi yayınlamayı düşünüyorum.
Karniol arısının ana vatanı ise Slovenya, Slovenya'dan Almanya ve Avusturya'ya gitmiş, hatta papaz arısı oluşturulurken karniol hattı Slovenya'dan götürülüp başka arılarla çaprazlanmış.
Slovenya'daki işletmenin yayınlarını incelediğimde hatların soy ağaçları kayıt altında.
İlerleyen zamanlarda Slovenya'daki damızlık işletmelerinin linkleri yayınlamayı düşünüyorum, fiyatlar oldukça uygun.
Hem millete uğraşacak malzeme olur, işi olmayanlar iş üretemedikleri için başkalarının yaptıklarını eleştirerek ömür çürütürler.

 Ağustos ayının 8-9. günleride Yusuf Şimşak'ın arılığında bal hasadı yaptık.
Aziz Mumcu yılların arıcısı.
Bazı itiraflarda bulundu, dediki ben yayınlanan videolara inanmıyordum böyle arımı olur diyordum.
Kendi arılarımdan ise son zamanlarda nefret ettim, arıya sövene kızardım bende sövmeye başladım hatta saldıran arıları pürmüzle yakasım var diyor.
Bu kadar yayın olmasına rağmen inanmayanlar varmış bazıları şaka yapıyor sanıyorduk bunlar arıyı hipnoz ediyor diyenler oluyordu.
Aziz Mumcu'nun 250 den fazla arısı var. Artık mesleği arıcılık, bu yıl oğullardan bıktım dedi.
Arı saldırgan, oğulcu, bu arıyla çalışırsan hem yılarsın hem verim alamazsın. Oğul veren arı tekrar oğul vermiş. Bu arıdan ne verimi alacaksın.
Aziz, akşam 20:00 de kovandan bal aldı ve dediki bizim arıları elinde eldiven, üzerinde kamuflaj ve kalın maskele bile açamazsın.

Artık ikna oldu ve dediki seneye tüm ana arıları değişeceğim.
Bazı şeyler yaşanırsa öğrenilirmiş, sen istediğin videoytu çek inanmayan inanmıyor.
He birde başka olay var, buradaki arılar lisanssız damızlıklardan üretildi, bazılarına göre çakma karniol oluyorlar :))
Gerçi artık yerli lisanslı Kırşahinlerim var ve bu bazılarına çok kötü oturdu...
 Çakma karniolların balları, bol miktarda video var, sadece 5-6 video Aziz mumcu bal alırken çektim.
Ömrümüz olursa kışın bol bol video olacak, bayan isimli birisi geçenlerde videoma yorum atmış, bazen izliyorum hep laf sokuşturuyorsunuz bu br arıcıya yakışıyor mu dedi :))
Bu rahatsızlık neden anlamadım, hele bir bayan söylediklerimi niye üzerine alındı bilmem engelledim gitti, belkide arıcılardan birisi takma adla yanımızda duruyordu.
Bizimle kimlerin uğraştığından habersiz olabilir...
Uğraşanları sahneye davet ediyoruz laf yapmayın, icraatlarınızı görelim diyoruz ve kitleniyorlar...


Çakma karniolların balları...
Üçkağıtçı nedir nasıl olur ben anlayamadım.
Geçenlerde bir arkadaşla konuşuyoruz. İstanbul Esenlerde, otobüsün kalkış saatini beklerken vakit geçmedi aşağıya arı malzemecilerini dolaşmaya indim dedi.
Vitrinlere baktım, dolaştım çay içmek için çay ocağına oturdum. O esnada yaşlı birisi geldi, arıcılık malzemelerine baktığına göre arıcısın evet arıcıyım dedim.
Neredensin, ana arıları nereden alıyorsun, Gebze dedim, kimden Ali Türk'ten.
Cevap karşısında donup kaldım dedi, ne dedi dedim, Ali Türk deyince tam üçkağıtçıyı bulmuşun demiş::))
Bunlarla bir gün bir yerde buluşacağız bende neler yapmışım orada göreceğim.
Adamın benimle ne alıp veremediği var bilmem artık.
Bazen ülkenin bir ucundan haber gelir şunu tanıyormusun evet tanıyorum derim bu kişi senin hakkında iyi konuşmuyor dikkat et uyarısı yapılır.
Bunu iletenler güvenilir kişiler ve adamların bana niye böyle cephe aldıklarını çözemiyorum.
Üç kağıtçılığın tanımını ben mi yanlış biliyorum başkalalarının üçkağıtçılık tanımı nedir belli değil.
Yada üç kağıtçılık iyi bir şey ben bilmiyorum...

Bu haftaki paylaşımda günlüğümüzde gene bir çok şeye değinmeden geçemedim...
Sonuçta ben yaptıklarımı paylaşıyorum, paylaşımlardan rahatsız olanlar oluyor, kendisine malzeme çıkartanlar oluyor, yıllardır böyle devam edip gidiyoruz.
Benimle kuru kuruya uğraşanların sonu iyi olmuyor, laflar bir yerde bitecek...
Ana arı üretiminde son turlar yaklaştı, dağıtıma bir kaç gün kala memeleri bozuluyor ve kapanan memeleri kafese alıp korumak zorundayız yoksa 20-25 memeden arılar size 3-5 meme veriyor.

Ana arı üretimi oldukça zor bir iş. Her ana arı kutusunun üzerinde fayans var ve yapılanlar yazılar.
Bazen ilginç şikayetler gelir, gönderdiğin analar dölsüz çıktı diye, herkes kendisini başkası gibi görüyor bunu iyice anladım, adam üçkağıtçı ise senide üçkağıtçı görüyor. Geçenlerde bir söz vardı acayip hoşuma gitti. Yalan söyleyen doğru söyleyene inanmazmış, adam yalancı karşısında doğru söyleyene niye inanmıyor, karşındakinin yalancı olduğunu düşündüğünden doğruya inanmıyor.

Bu resimdeki kutu arılıktaki en şansız kutulardan biri diyebilirim.
Kutuya 5 kez meme vermişiz ve sezon içinde tek ana arı alma imkanımız olmuş oda 16/8 de baktım ana arı yumurtaya girmiş boyayıp kanadını kestim, bu kadar şanssız kutu bakarsın birde terk eder...
Tüm kutularda böyle notlarımız vardır, memenin veriliş tarihi, ana arı varmı kontrolü, ve yumurtaya girdiği tarih, memeleri ben dağıtırsam genelde hangi damızlığın kızı onuda yazarım eleman onları genelde es geçiyordu.

Kutular üzerinde çift çakıl taşları varsa buradaki analar alınabilir işaretidir.
Tek çakıl taşı kutuda ana arı yok, meme ver anlamında, ayrıca bunlar yazılıyor yazıyı okuyana kadar taşları sayıp ne kadar hazır ana arı var, gene taşları sayıp ne kadar meme verilecek uzaktan sayıp tespit yaparsınız.
Ana arı işi arıcılıkta ayrı uzmanlık isteyen bir iş bunu bu yıl daha iyi anladım. Yılların arıcısı yanımda çalıştı ana arı işinde bizim gibi detaylara dikkat etmiyor.
En az 50 den fazla kutuyu eleman ballı çıta ile bölmüş, kutuda zaten 4 çıta var, bazen çıtanın yönü bile çok önemlidir. Alırsın çıtayı eline bir taraf sırlanmış, bir taraf ise açık bal veya şurup var, açık bölüm yavruya döndürülmeli, en azından eteklere yumurta atılır, sen sırlı çıtayı alıp kutu ortasına sokarsan kutuyu bölersin, kovanlardada,  bu işi yapamazsın.

Sezon sonu zayıf kutuları hemen yanındakilerle birleştiriyorum. Anasız kutuyu analı kutunun önüne silkelerim oğul gibi içeri giriyorlar hiç bir sıkıntı yaşamıyorum.
Anası yeni alınmış zayıf kutuyu yandaki analı ile birleştiremezsiniz.
Bu ana arı kutuya girmemek için uzun süre uçuş yaptı, işçiler peşine düştü, bir sarıca arıda ana arı peşine düştü.
En son dışarıdan bir işçi ana arıya yüklendi aşağıdan kalkan işçilerden birisi ana arıyı kutuya aldılar...
Larva transferindeki püf noktayı defalarca yazmama rağmen sorular bitmiyor.
Anasız kovandan yavrulu çıtaları alıyorsunuz, yumurtalı çıtayı verdiğinizde çatlayan larvayı işçi arılar süte boğarlar ve sulu aşılamadan daha sulu bir transfer yaparsınız.
Bu çıta ana arı yumurtaya başlamış başka yavru yok minicik kutudaki durum, bunu kovanda düşünsenize...
Larva transferinde yıllardır yazar çizeriz, detaylar atlanıyor. Bazı kişiler tutmamış memeleri tuttu diye görür bazıları ilk gün parmak gibi meme arar.
Sonuçta bir işi ne kadar çok yaparsanız o kadar birikim oluşuyor.
Çıtaya taktığım memelerden birisi düşmüş, işçi arılar düşen memeyi yatıkta olsa beslemişler.
Sezon sonu geliyor terkler yakında başlar.
Günler kısalmaya başladı, tespit edilen ana arıların kanatlarının uçlarından azıcık almaya başladım.

Zamanlar yetmiyor, önceden belirlenen hazır anaların sadece alması bile acayip vakit alıyor.
Ana arı önceden belirlenmiş işaretlenmiş kanat kesik.
Siz sadece kafese 5 işçi arı birde ana arıyı,en erken iki dakikada alıyorsunuz.
Kara Kırşahinler....
Bu lisanslı Kırşahinin kızının kızı...
Suni tohumlama ne kadar önemli görüyorsunuz.
İstediğiniz kadar lisanslı ana arı alın 1-2 yıl içinde yok olur gider, tohumlama biliyorsanız soyu devam ettirirsiniz ve bağımlılık biter.

Hafta içi Saim abide kızlarına kavuştu.
Köpük ruşetlerin boyası bitti.
Gökhan ve Furkan iki günde işi bitirdiler.
Rengarenk köpük ruşetler...
Son tur ana arıları arısıyla, böldüğüm arıyla birleştirmeyi hedefliyorum, kendime bayağı bir ana arı lazım olacak.
İşleri yetiştirebilmek için güneş doğumunda arılıtayım...
Kızlar kafese alınıyor, günün ilk ışıkları ile...
Ana arı işaretli, kanadı kesik, kutudan kafese en kısa 2 dakikada alınıyor.
Bazılarının çok 2 dakikası vardır bu mevsimde zaman o kadar kıymetli ki.
Meme dağılacak, transfer yapılacak, hazırlar tespit edilecek, hazır analar toplanacak ve bunlar işten arta kalan zaman diliminde yapılıyor...
Bu yıl oldukça rahatım telefon trafiği bitti.

Yusuf Şimşak bal hasadından sonra istediği siparişi bildirmişti onları hafta için hazırlamak oldukça zor oldu.Parça parçada yollamak istemedim.
Kendi damızlıklarımızı kendimiz ürettiğimiz için damızlık sayısı çok...
Genel olarak memeleri dağıtırken kimin kızı not düşüyorum, o notları kafeslerede yazmaya başladım.
Bir kişi hariç artık ana arı borcum kimseye kalmadı.
Bir kişide eylül başı yazdırmış.
Acayip rahatladım...
Ana arı varmı diyene var demeyi çok istedim şimdiye kadar olmadı,bundan sonrada sezon bitiyor.
Muhteşem abim her yıl olduğu gibi kestane balını alıp gitti...
Çoktan beri görüşemiyorduk akşam akşam iyi muhabbet oldu...
Bağa gel bostana gel, tabi hocamız bunları görmezlikten geldi :)
Salkım domateslerim...
Cuma günü saat 12 civarı arıların olduğu alanda yangın çıkmış.
Hemen yola çıktım 9 km uzaklıktayım durum nedir bilmiyorsunuz.
Kafanızda sayısız soru işaretleri...
Yeni alınmış köpük ruşetlerde arılıktaydı...
5-6 Km uzaklıktan duman görünüyordu...
Şükürler olsun ki arıların etrafı bazı yerlerinde yarım metre bazı yerlerde en uzak 2 metreye kadar yanmış.
Komşular, Kocaeli büyük şehir itfaiyesi ve Orman itfaiyesi yangına müdahale etmiş.
Bazı kutuları komşular yerinden alıp biraz daha içeri çekmişler.



Kısa sürede tepe yanmış.
Zaten her taraf barut gibi kuru ot, çoktan beri yağış yok.
Söylemlere göre civarda aklı dengesi bozuk birisi bu işleri alışkanlık haline getirmiş, doğrusunu Allah bilir.

Yangın söndürülmesine rağmen, ekipler yeniden bir yerden yangın çıkmaması için tepeyi komple ikinciye suladılar ve araziyi gezerek kontrol ettiler.

Takviye su isteniyordu.
2 Ay sonrası çiçek açacak bir kocayemiş, yanıp kavrulmuş...
Yangının dibinde arka planda kovanlarımız...
Konuşmalara biraz kulak verdim dün başka noktalarda iki orman yangını daha olmuş, yazın orman yangınları başımızın belası...
Orman işletmesi yanan alanın hesaplarını yapıyordu.Orman işletmesi görevlileri.
Jandarma nasıl oldu kim yaptı onun soruşturmasını yapıyordu.
Afetler felaket güçler olarak algılarım.
Sel sonuçta su ama önüne katıp götüremeyeceği bir şey varmı.
Yangın ne kadar küçük başlar, sonra sarmadığı yer kalmaz.
Rüzgar ne kadar basit, kaç tonu alır fırlatır...
Allah tüm afetlerden hepimizi korusun.
Yangın noktasına en yakın ana arı kutuları yerlerinden alınıp daha içerilere çekilmiş komşularım tarafından.
İç Anadolu'da geleneksel bir duamız vardı, Allah ne verirse her şeyin hayırlısını versin diye.
Komşu hakkı bunun için önemli, yüzlerce akrabanız olsa, size komşu kadar yakın olamazlar...

2 yorum:

muhteşem turunç dedi ki...

Sevgili ustam öncelikle geçmiş olsun diyeyim. Malının zekatını vermek ne kadar önemli gördün işte. Ben gelip kestane balındaki payımı almasaydım ....:)))
Genede büyük geçmiş olsun.
Siparişleri bitirmene sevindim. Bu sene bari kış geceleri rahat uyursun:)) İğer konulara gelince aynası iştir kişinin lafa bakılmaz demiş ya atalarımız senin hakkında söylenenlere en güzel cevap budur bence.
Sağlıcakla kal.

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Muhteşem abim sağ olasın, yangın etrafımızı sarmış, bereket zarar yok. Bunda seninde katkını unutmamak lazım perşembe akşamı iyiki ziyaret ettin, gezdiğin yerlere yangın bile giremiyor :))
İnancımız şudur ki Allah'ın koruduğuna hiç bir şey zarar veremez, Allah'ın korumadığınada gelecek zararı kimse engelleyemez.
Ana arı siparişleri teslim edildi, oldukça rahatladım...
Evet insanların yaptıkları kendisinin aynasıdır, sanal alemde neler neler gördük lafı biten tribününe oturuyor.

Sağlıcakla kal.