26.06.2012

KESTANE BALI HASADI YAPILDI



23 Haziran 2012 günü ani bir kararla Şile'deki arıların ballarını almaya karar verdim. Güzndüz Enes ile ana arı ruşet ve kutularının işleri yapıldı. Memeler dagıtıldı larva transferleri yapıldı. İkindi üzeri, Enese arabaya boş kovan ve kat at, Şile'ye gidiyoruz::))
Kızılca köydeki arılığa vardık, arılar kolonileri yokluyordu, bu nektarın kesildiğinin göstergesi demektir.


Kovanlara bir daldık 13 kasa bal çıktı, bir kısmını ertesi güne bıraktık, yanımızda bu kadar boş malzeme vardı. Her açtıgımız kovana acayip bindirme oluyordu. İki kişiyle çalışınca görüntü işi olmuyor, acayip seri olmama rağmen bu serilik civarınızda yüzlerce koloni var ise pek işe yaramıyor, bir sürü işçi arı kokuyu aldımı anında her taraf arı oluyor.



Saat 17 gibi Ovacık köyünden çıkmıştık, Şileden dönüşümüz 20:30 da oldu, tekrar Ovacık köyündeyiz. Bu seferde balı süzdüğümüzde tenekemiz yoktu, bas Gebze'ye, sonuçta 21:30 da Zaim abinin yazlıkta bal süzmeye geçebildik, en son saat 24:00 da pilim bitti ayakta duramıyorum, Enes'e yatalım diyorum o çalışalım demekte oğlum yat beni hasta etme, bu iş bitmez dedim yattık.

Ertesi gün kavaltıdan sonra tekrar bal süzme işine başlandı.



Sırlı balların sırlarını sır bıçağı ile almak çok kolay ve zaman açısındn kısa.





Bal süzme işi önceden planlanmadığı için, bıçak filanda bileyleyemedim, sır bıçagı çok keskin olmalı, bunu nasıl anlasınız diye soran olur ise, gazeteyi balın sırı olarak düşünüp kesmeye çalışın ve bıçak kesiyorsa bileylidir. Bıçaktaki çapaklar bile gazeteyi kesmez ve yırtar. Geçen seneki bileyle işi bitirdik, bıçak keskin olmadıgında sırın altındaki petek gözlerini paçalar ve yatırır. Bozulmuş petek gözlerindende kazanda balı çıkartamazsınız, bu olumsuzluk sır tarağını kullanırkende olur, sır taragının arkası sır alırken petege dokunmamalı, dokunursa petek gözlerini ezer ve yatırır bal gene makinada çıkmaz.




Sır bıçağı kullanımı çok önemli, işi bildinizmi bir uçtan öbür uca bir kaç saniyede varrırsınız. Petekli balın en nefisi şu an bıçaktaki petekli baldır.

Biz bal süzün işine devam ederken Zaim abi ve aileside yazlıga geldiler, İlhami abide gelenler arasında.




Zaim abinin kızı balın nasıl süzüldüğünü merak ediyormuştu, bizede meraklı kişiler lazım. Nasıl süzüyorsunuz görebilirmiyim, tabi çalışmak kaydıyla görmek serbest::))
Resdimleri yayınlayabilirmiyim diye sordum yayınlayabilirsin dedi, ne güzel::))

Balın nasıl süzüldüğü görülmez yaşanır dedik, İlhami abi de güzel tarifler yaptı, bir kaç tur bal süzdüler.







Bir çok kişi balın nasıl süzüldüğünü bilmiyor, herkesin nasıl süzüldüğü yönünde tezleri var tabiki.








İlhami abide bal sağımının her bölümünde yer aldı, şimdi bal süzme kazanına geçti.







Balın sırınınsır taragı ile alınması en zor işlerden birisidir. Bir yüzü yapana kadar bıçakla kesin 5 çıta balın sırını açarsınız.




İlhami abiye sır nasıl alınır tarif ettim, bıçak alt çıta ve üst çıtaya yapışık olmalı, tabi bu duruş bu işe uygun degil, balın agırlıgı bıçagın üstüne olmalı, şu an bal bıçaktan tabir yerindeyse kaçıp uzaklaşır.




Sonuç güzel, hiç balın sırını koparmadan ve petek gözlerini bozmadan baştan sona gidildi.


Enes ve İlhami abi sırları aldılar, ben makinada çalıştım. Enes bir ara Yusuf abi bana iki iğne yiyince kaçmak yok diyordu gelip neler yaptıgımızı görsün dedi. Oğlum sen onu karıştırma, iş zamanı Yusuf'un akrabaları çalışmıyormuş, bal hasadı oldumu, bidonu kapan geliyor, onun için sana takıldı dedim::))




Sır taragı tarafından, sırı alınmış bal çıtası. Elimizdeki ballar bitti, boş çıtaları katlara doldurup tekrar öğlen üzeri Şileye kalan balları lamyaya gittik. Aynı anda hem balları alacağız, hemde süzülmüş çıtaları alınan balaların yerine vereceğiz...



Yolumuz üzerinde ormanın kenarında bir çeşme vardı orada mola verdik, bir şeyler atıştırıp biraz uzandık, ortalık yanıyor, insanın ormandan çıkası gelmiyor ama bu gün bu işi bitirmemiz gerekiyor.

İlhami abide sözde yardım ediyor uyan be::))



Balı alınmamış 8 kovan kalmıştı, iki tanesinde video çektik. Acayip sıcak var ve felaket arı bindirmesi vardı. Belkide bal almada rekor kırmışımdır, videonun birisinde 10 çıta balın alınması ve kata 10 boş çıtanın verilmesi 80 saniye sürmüş::)

İşe maskesiz daldım fakat devam edemedik, maskeyle çalışmak ne zormuş::))

Her tarafımızdan su çıktı, toplam yarım saat sürmemiştir ama mafolduk ve balları alıp, arılıktan uzaklaştık, kapıyı açıp içeri dalan tarlacıları bıraktım ve Gebze Ovacık köyüne döndük.




Hasat ettiğimiz balların hepsi sırlı degildi, uzun zamandır bal gelmemiş ve bal olğunlaşmaya başlamış durumda silkelediğinizde bal akmıyor, kestane balı genel olarak sırlamasını ben beklemiyorum, bir çok arıcıda beklemez zaten, sabit arıcılar kestaneden sonra olacak basra balı, yada meşe balınında bu bala karışmasını beklerler.

Hasat edilen bal 2007 yılında ki bal gibi acı keskin bir kokusu var.

İnsanların beklentileri fazla, gözü doymuyor, bunu niçin diyorum, daha fazlasını beklediğimden, yan tarafımızda bir sürü arı bizim arılarımız kadar güçlü degil, biz güçlü kovanlardan istediğimiz balı alamadık, ya zayıf koloniden bal bekleseydim halim nice olurdu, şükürler olsun, geçmişte 40 kovanla alamadğımız balı 20 kovandan fazlasıyla aldık.

Durup duruken benim ayarımı bozup, abi Trakya ya gidelim diye teklifte bulup, aklımı çelen ortalıkta şimdilik yok, halada kestane ballarını hasat etmemiş::))

14 yorum:

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Helal olsun yani.Bal sağacaksın ,habersiz iş yapıyorsun.Bizde geleydik,bari balın tadına bakardık.Yangından mal kaçırır gibi.


İlhami Abinin suyunu çıkardın,adamda nefes mi kaldıki ayağa kalksın::))

Allah balının bereketini daim eylesin.

SLM ve Muhabbetle...

muhteşem turunç dedi ki...

Sevgili ustam hayırlı olsun. Üzülme fiatı düşerse düşsün ben sana ayçiçek balı veririrm hemde fiat farkı felande istemem:/( benim bildiğim sen akıllı adamsın trakyaya gitme konusunda kim senin aklını çeldi işinmi yok zaten önün ramazan yat evinde efendi efendi derdiyin adı ne:/)

Zafer ANLAYIŞLI dedi ki...

bakanım selamlar,

maşallah ne güzel görüntüler insanın emeğinin karşılığını alması gibisi yok.Hasadın bereketli olsun.
Maşallah ekipte sağlam herkez gücünün sonona kadar çalışmış.

miriliburak dedi ki...

Abi hasadın hayırlı olsun.

işin en güzel kısmı bıçağın üzerinde kalan sır ;)

Hayırlı günler dilerim...

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali bey hasadın bereketli olsun,saglıcakla kalın.

Unknown dedi ki...

Ali abi hasatınız hayırlı ve bereketli olsun,maşallah hepiniz
mükemmel ağır çalışmışsınız.
Kuvvetli arıların oldumu mecburen
ağır çalışılıyor :)tekrar kolay gelsin,selamlar saygılar.

Eyüp ÇAKIR dedi ki...

Abi Allah bereketini artırsın.sağlıcakla.

MİNİK ARICI dedi ki...

Sayın Ali Bey
Maşaallah, barekallah. Ellerinize sağlık. Allah bereketini versin.
Enes Emin kardeşime özel selam gönderiyorum. Allah kuvvetini ve bilgisini arttırsın. Bu ekiple süper işler yapılır.

SERDAR ÖZHAN dedi ki...

Ali abi hasatın bereketli olsun,Allah yenisine erdirsin,sağlıcakla kal.

Θεοδόσης Κατσαρός dedi ki...

Stay well all together!
i wish you all the best and next year more harvest!

Hasan ALPEREN dedi ki...

Ali bey hasatın hayırlı, ürünün bereketli olsun.
Saygılar...

Trakya dedi ki...

Abi bereketi bol olsun kolay gelsin.

yüksel özsoy dedi ki...

Abi maşaallah bereketlı olsun kolay gelsn

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Aleyküm Selam Yusuf.
Bal hasatı yapacağımı Enes bile bilmiyordu, ne yapayım.Bal hasatdı yapıldıktan sonra balın tadına bakılmıyormu buyur gel::))
Yangından mal filan kaçırmadık, arıların elinden balları nı aldık.
İlhami abide sumu varda çıkartalım::)))

Muhteşem abi durup duruken ayçiçek balı zamlanıyor, kestane balının fiyatı nasıl düşüyor onu anlamakta zorlanıyorum.

Trakyaya gitme konusunda gaza geldik.::))
Bize yatmak düşermi beya.

Zafer abi aniden bu işe giriştik, seni hasatta görmek isterdim, daha önceki hasatlarda bize balık ve tavuk getirip pişirmiştin diye bunu söylemiyorum bilesin::))


Mirili evet bıçagın üzerindeki sır balının dürümünü sen tatdın mı bilmem ama biz bayılırız::))

Vecdi abim sağolasın.

Mehmet sağolasın, kuvvetli arılar olmadımı işimiz zor, hala 10 çıta olmamış arılara kat atıp bal bekleyenler var, inan acayip üzülüyorsun, ama bunu bu tür çalışanlara anlatmak zor.


Eyüp sağolasın.

Minik arıcı sağol, oğluma niye özel selam yolluyorsun?

Serdarcığım sağolasın, inşallah nice bal hasatlarına diyoruz.


Thank you Teoderis am, I wish you a season you have plenty of honey.

Hasan bey sağolun, sizede berekeli bir sezon dilerim.

Şenolum sağolasın, sanada bereketli sezonlar.

Yüksel sağol, tanımadığım kişilerin bana gaz verme ve aşırı yağ içeren yorumlarını yayınlamıyorum, onun için bir kaç yorumunu yayınlamadım.

Sağlıcakla kal.