24.01.2012

ARICILIK VE İKİ ANA ARILI KOVAN::))



23 Ocak 2012 günü ikinci invert şurupları verdik. Bu sene kolonilerimin bal durumları iyi olmadığı için bunu yapmam gerekiyordu. Şurada en fazla 1 ay sonrası artık bahar. Buraya kadar gelmiş kovanları söndürmek ancak açlıktan olur.

Son günlerin modası ise varroa. Kovan söndürenler bir bahane bulmalıydı, geçmişte bunları hep yaşadık, blokeden kovan söndürenler bahane bulamayıp en son, 30 km ilerideki radardan arılarımız söndü demişti.

Biz hala son bahardaki kış arılarının kıymetini bilemedik. yaşlı arılarla kışa ne kadar kalabalık girerseniz girin sonunuz hüsran olacaktır. Bakıyorum adam anlatıyor 10 çıta arım iki çıta kaldı, inanasınız gelmiyor ama bu kadar arı nereye gidiyor.

Geçmişte gene görmedik mi, kışa güçlü girin tavsiyeleri yapanlar, daha sonra arıları ruşetlere aktarıp, kışın gezginci arıcılığa başlamışlardı. Sonuç hep aynı, elimizdeki arılar son bahar gelmeden yavru kesiyor, ne yaparsanız yapın arı yumurta atmıyor, kışı bu arı nasıl çıkartacak.



Bu esnada varroayı küçümsemiyorum, ama varroa arıları hemen söndürmez.

Ben bildiğim doğrumla, başkaları kendi doğrularıyla yoluna devam edecek, yapacak bir şey yok. Sonuçlara bakacağız. Şu an %60 kovan kayıplarından bahsediliyor.

Bende bu sene geçmiş senelere oranla çok kayıp verdim, 3 senede 10 kovanım sönmemiştir, bu sene 11 kovanım söndü, büyük bölümü yağmadan. geçtiğimiz sene mevsim iyi değildi, bu iyi olmayan mevsim arıcılıkta her şeye yansır, bal az olur, arı nüfusunu iyi yapamaz, yağma artar ve bunlarda kışın ortaya çıkar.


Geçenlerde birisi rutubet mevzusu soruyordu, kovan üstü iyi izole edilmemişse rutubeti önleyemezsiniz. Bakın en üst çuvalı kaldırıyorum, altında bir gazete kağıdı var, tek sayfa değil, en az 10 kattır, altında kovanı sıkıştırdığım çuval var oda iki kat ve sanki yağmur gibi tanecikler. Bu kovanın altıda elek tellidir. Ben bu rutubetten şimdiye kadar zarar görmedim. Bizim bölgemizde hava eksilere çok zor düşer, ve arı salkımda çok uzun süre kalmaz. Bu rutubet doğuda olsa arı donar ve ölür. Ben genelde baharda bu rutubetli gazeteyi yenisiyle değiştiriyorum.havalar ısındığında gazete koymam. Bu rutubet birazda verdiğimiz şuruptan artmıştır.

Kovanlarında rutubet istemeyenler ise aşağıdaki linki okuyabilirler.

http://www.aribakani.com/forum/index.php?topic=524.msg2692#msg2692


Ormandaki arılarda polen geliyordu. Bir kaç tanesine baktık, yumurta filanda atmışlar.


Yeni doğmuş bir işçi arı, demek ki o kar kışta hala yavru olan kovanlarım varmış. Belkide doğalı bir kaç saat bile olmamıştır.


Biz şurup vermek için açtığımız kovanlara bambus arıları dalıyordu. Bir işçi arı peşine düştü kovalıyor. Bambus arının bacağında polen var onu resimleyeceğim ama işçi arı izin vermiyor.


Bu resim fena sayılmaz, tam istediğim gibi olmasa da poleni en azından görüyoruz. Bambuslarda polen topluyor bu havalarda. Bizim işçi hala takipte.


Şurubu hissedenler şurupluğa gelmeye başladılar. Haftaya bir posta daha şurup vereceğim. Sıcak bir gün bulur isem kovanları sıradan bir kontrol edip, balı olanla olmayanları listelesem işim daha azalır. Balı olanı es geçersin, balı olmayanlara şurup verdiğinizde, işlem çabuk bitiyor.


Marul işine girdik::))

Baktım serada oluyor bu işler. Bende kasalara marul ekip, arabaya taşıyorum, hazır camlı sera::))


24 Ocak 2012 günü ise ana arı kutularına şurup vermek için hacının bahçeye gittim. Hacı kayıp, şu an Konya'da. Ana arı kutularınız güçlü ve son baharda yavru faaliyeti varken bakımları yapılmış ise o kutular sönmüyor. Toplama yapılan, güçlü gibi gözüken ve yaşlı arılardan oluşan ana arı kutuları bahara çıkamıyor. Yaşlı arılardan oluşan kutu gözlerine şurup dayanmıyor, bir çoğuda açlıktan gidiyor. Normal şartlarda verilen şurupla, bir kovan bahara çok rahat çıkar, kutu çıkamıyor. Bunu da ben gene yaşlı arılara buluyorum, açlıktan sönenler de yavruda göremedim. Hadi bu kadar şurubu yok ediyorsun, karşılığında bir şeyde yapılmamış.


Bir kaçta kovan açtım, kapalı yavru var, yumurta var, larvada vardı. Hatta ana arı bazı gözlere üçer yumurta basmış. Yumurta gelince ne yapsın dimi::))


Ana arı çiftleştirme kutularının şuruplaması bitti. Son baharda bir kutu ana arı yedeklemişti. Havada müsaitti dedim acaba ne yaptılar. Son baharda zaten çıkışlara ana arı ızgarası takıyoruz, terk filan olmasın diye. Kutuda zaten yumurta atan ana arı yoksa ızgarada takılmaz. Izgara hazır ana arısı olan kutuya takılır. Yada bazı özel işlemler yapmanız gereken kutulara ana arı ızgarası takıyoruz.

Merakla açtım kutuyu, bu kutuda o kadar varroa varmış ki, kutu ana arı yedeklemek istiyor. Ana arıda çıkmıştı ben kontrol ettiğimde, düşündüm, bu arılar bunu zaten planlayarak yaptılar. Planları neydi, içerideki ana arıyı değiştirmek istiyorlar, değişimin gerçekleşmesi içinde yeni ana arı çiftleşip gelmeli ve yumurtaya başlamalı. Bu ana arının zaten varroalar sayesinde kanatları yok, uçamaz. Çıkışta kapalı dışarıya düşemez, dedim sonu ne olacak bırakmıştım. Bahara çıktık hala iki ana arı aynı çıtada dolaşmaya devam ediyor.


Karniol arılarında bu ana arı yedekleme var. Kolay kolay oğul vermiyorlar, beğenmedikleri ana arıyı değiştirmeye çalışıyorlar.Arılar sonuçta böcek, böcek plan yapar mı? yapıyor, hemde en az 1 ay ötesini düşünerek.


Varroa mağduru ana arı.Bir tarafta hazır ana arı. Bu haberin videosyu var. Gene bir işçi arının sırtında varroa vardı, video çekerken göremedim evde fark ettim. İşçi arılar ise hala yeni ana arının çiftleşip geleceğini mi düşünüyorlar bilemiyorum. Video kalitesi biraz düşük, makinem yanımda değildi, ayfonla çektim. Düzenlemek için aviye çevirdim ve en yüksek görünümleri seçmeme rağmen, istediğim gibi değil. Resimler fena değil. Burada başka bir detay yukarıda bahsettim, bu kutuda aslında varroa mağduru ama yaşıyor.








7 yorum:

muhteşem turunç dedi ki...

Abi varoa moda demısınde birileri bu aralar bunu anlatıyormuş:) herhalde benım yaptıklarımı yapmayın yoksa şu kadar koloni kaybınız olur diyordur:)

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Muhteşem abi sönen çok kovan varmış, bunlara kılıf bulmak lazım. Varroa demek ki arıları yok etmeyip yarısını öldürüp bekliyor. arıcılık ise bir bütündür, insanlar bazı şeylerle dalga geçtiklerinde bu başlarına mutlaka gelir, biz kış arısı diyorduk kafa yapıyorlardı.
Eleştiri ayrı bir şeydir, birilerini aşağılayıp havalara girmek için yapılan şey ayrı. İkincisini yaparsanız diyor peygamber, kınadığınız başınıza gelmeden ölmezsiniz.
Sağlıcakla kal.

miriliburak dedi ki...

Selamünaleyküm;

Ali abi millet bir anayı kabul ettiremiyor senin kanatları yanık anayla yoncaların yeşermesini bekleyen arıların var. Ayrıca varroa çıkacak olan anayı bile perişan etmiş ama o kovan hala sağ, ilginç.

Varroa mücadelesini biz ağustos ayında değilde ekim kasım ayında yapmaya kalkarsak zaten defteri dürülen kovanlar kış arısını nasıl yetiştirecek.

Suçlu vorroa demek ne derece mantıklı...

Hayırlı günler..

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Fatih videoyu dikkatli izle kanatsız arı civarında gezen bir işçinin sırtında gene varroa vardı. Ben videoyu izlerken gördüm. Facedeki yüklemede onu resim olarak seçtim, filim oynamadan bak varroayı göreceksin. Varroa koloniyi hemen söndürmez ki. Arıcılar kış arısı oluşturamıyor, kışa giren şimdilerde varroa hizmeti sunan kişilerin arı besleme şekli katı ve sıvıdır yani kovan üstünde hiç kek eksik olmaz. Şurup bitince doldur, aynı kişinin bir yazısını bana kopyalayıp atmışlardı, yazın bile beslemenin balın kalitesine olumsuz etkisi yoktur diyordu. Yaz kış arı beslersen.Soğuktada arılar gidip gelemeyince nufus kalmadı ve suçlu bulundu, koloniler söndü, suçlu varroa::))

Zaten mantık olayını düşünen olsa, bu durumlara gelinmez.Biz ne yapıyorsak ortada, adamlar her şeyi gizlendi, sadece uzaktan yazın üç katlı kovan resimleri gösterenler vardı, gerisi gelmedi.Zamanla öğrenecekler, bundan ümidim var.
Sağlıcakla kal.

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Kovan sönmelerinde varroa bir etken ama tek sebep değil.Bir şekilde bu bile arıcı hatasıdır.Nerden bakarsan bak , çuvalın dipi delik::))

Anlaşılan kızları kışın da boş bırakmıyorsun.Kültürlerini artırıyorsun:)

SLM ve Muhabbetle...

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali bey,sanal alemde bol kepceden döktürenlerden birine yorumda soruyor arıcı varroa mücadelenizi nasıl yapıyorsun abi.Diyorki ilk bahardan başlıyorum sonbahara kadar yapıyorum diyiyor.Kolay gelsin seni meşgul etmeyelim diye yorum yakışırdı.Arı sönmeleri ile karşı karşıyayız.Dileğim kimsenin arısının sönmemesidir.Kovan sönmelerini varroaya baglamak ustalığa yakışmaz,ozaman soran biri çıkar,usta sen kovan söndürürsen biz ne yapalım.Asıl mesele çok övdükleri arı ırkının agustosda yavruyu kesmesi,sıcakda az yumurta atması,son bahar şurubunda ise petek gözleri bloke olarak zaten az yumurta atan ana arının yumurta atacak petek hücrelerinin azalmasıdır.Kovanda hayat devam ediyorsa günlük yumurta da larva da ,pupa da işçi arıda olmalı.Yoksa bahara çıkan kovan da bal var arı acaba niye yok deriz.Saglıcakla kalın.

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

A.s. Yusuf.
Varroa ile ülkemizde haddinden fazla mücadele ediliyor. Sanaldakilerin hepsi bu varroa ile başa çıkar. Bu işten anlamayanlar dünyadan haberi olmayan, eline ne geçerse senede bir iki sefer ilaç verdim di diyenler sorun yaşar.Asıl hatayı bu kişiler yapmaktalar.Mücadelede zamanlama çok önemli.
Pürendeki arıların bal durumu iyi degil, elimde tam durum raporu sayılabilecek bilgide yok, var olanada yok olanada şurup veriyorum. 14-15 derece yi yakalarsam sıradan bal kontrolü yapmam gerekiyor.

Vecdi abi senin dediğin kişilerden bende tanıyorum. Arılıga ne zaman gidersem sıradan duman veriyorum diyor, buna yaz boyu devam ediyor.

Evet kimsenin kovanı sönmesin ama kovan söndürenlerde kimseyi yanlış yönlendirmesin. Adamın kovanı niçin sönmüş bunu varroa empozesi yaparak, kişinin yapacağı analizleri etkilememesi lazım. Geçmişte blok dediğimde ne dalgalar geçiliyordu, şimdi dalga geçenler hatalarının nerede olduğunu bulsunlar, yada her sene bahane üretmeye devam etsinler.
Bahsettiğin arı bahara zaten çıkmadan bal oluyor arı kalmıyor.
Sağlıcakla kalın.