15.03.2010

13 MART 2010 GÜNÜ KONTROL VE TESPİTLER

Arıcılık bilgi merkezi ve arıcılık bilgi paylaşım formu. Bizden kaynaklanmayan nedenlerle geçi bir süre bakıma alınmıştır.
Yurt dışından girilebiliyordu, biz buradan giremiyoruz. Admine madem sorun var, sorun giderilene kadar forumu devreden çıkartmasını söyledim. Şu an forumu bakıma aldık.
Bağlı bulundugumuz hosting firmasının bizim oldugumuz sunucusunda sorun vardır. Bu bölümdede Türkiye'den 159 web sitesine ulaşılamıyor. Aribakani.com da bu 159 siteden birisiyiz.
Tüm arı dostlarına duyurulur.
Ali Türk.


Arıcılık.

2009 Yılında pürenden çıkartılarak Gebze'deki arılığımıza getirilen arılarımızdan en sona kalan 6 kovan 13 mart 2010 tarihinde gözlem için açıldı. Sadece ormdanda bıraktıgımız 4 kovan hariç tüm kovanların anaarı kontrolleri yapıldı, yiyecek durumları pürende olanların çok iyiydi. Gebze'de anaarı üretiminde çalışan kovanlardan korkuyordum bereket Gebze'deki arılığımızda bir yagma harici kovan sönmesi yok. 5 kovanda anaarı kaybı yaşadık, son anaarı kaybı ise bu açtıgımız sıradaki 48 nolu kovanda yaşandı. Tek tük kapalı yavru vardı, yani 3 hafta öncesi bu kovanda anaarı varmıştı, fakat şimdi yok.

Ülkemizde nerden yerleştiyse bir kek hastalıgı var. Kek hastalıgına ise bilinçsizlik neden oluyor. Bilinsiz derken gelenekten kopamayan, anlattıklarında mangalda kül bırakmayan, hatta bunların içinde eğitimciyim havasında olan var. Fakat acil bu egitim havasında olup ellerinde yetkileri olanların egitilmesi gerekiyor. Belli bir yaştan sonrakileri egitsende nafile beyin taşlaşmış içine bir şey işlemiyorki. Taşa yağmur yağsa ne olur içine işlermi? üstünden akar gider. Yeni arıcılarıda yoldan çıkaran bu egitim veren egitimsiz kesimdir.

Ben geçtiğimiz son iki sene içinde kışın ve ilk baharda kek kullanmadım. Bu arada arıcı hatasından koloni sönmesi yok. Arılıkta bir yagma oldu, ben gördügümde ise içerisinde bir avuç canlı arı kalmıştı.

Arılarınıza hakimseniz zaten neler olacağını biliyorsunuz.
Ben ilk kontrolde ormandan gelen kovanlardan 50 çıta bal topladım. Neden bunu topladığımı sizlerle paylaşmıştım. Gebze'deki arılarımın yiyeceklerine güvenmiyordum da ondan.
Daha sonrasında ise bu balların bir kısmı zayıf balları az olan kovanlara dagıtıldı. Hala bir kısmı arılıktaki malzemelerin içinde çıta bal olarak durmaktadır.

Arıcılıkta kolonilerin stokları son baharda tamamlanmışsa yada bal durumu yeterliyse teşvik meşvik hikaye.
Mehmet Yüksel paylaşımlarımda diyorduki, bu sonbaharda bu yapılan yükleme nisan ayına kadar yetecek. Kimsenin inanası yoktu, hala kovan kapağı açmadı iki gün öncesi Almanya -25 derecedi, Hala acayip bir kış var. İşin garip tarafı binden önce bal hasatı yapacak.

Bunu burdaki arıcılar görmüyormu sanki, buna niye kimse kafa yormuyor.
Paylaşımlara bakıyorsun havadan sudan bahsediliyor. Efendim havalar iyi,bahar geliyormuş, yolar kaygan ve çamurlu, çiçekler açmış ee başka::))
Paylaşımlarımda hep izlenim ve tecrübelerimizi akatarmak istemişizdir. Mart ayının 13 ve bu sene ilk defa açtıgımız kovanlardan görüntüler var alt resimlerde.

Ormandan gelen kovanların kapak altlarından birisinde notlarım çıktı birisindede eldiven ve soğan. Bu arada almış oldugum notların arılıktan çıkar iken makro fotosunu alıyorum, anaarı üretimindede durum aynıdır. Saatlerce bilgi girmenize gerek kalmıyor. O tarihteki listenin fotosuna baktınızmı neler var biliyosunuz.
Bu kolonilerimizi ilk defa açıyoruz.
Ormandan geleli hiç bir şey verilmedi, sadece içindeki balla arılar yavru faliyetini iki tura çıkarmışlar bile. Kovanın merkezinde yavru dahada fazlalaşıyor. Resimleri incelediğinizde arıların büyük bölümünün soluk arılar oldugunu fark edeceksiniz.

Koloninin merkezinde yavru faliyetleri daha geniş alanda devam ediyor. Yaklaşık 10 gündürde arılarımız çalışamadı, dışardan bir şey gelmediğinde içerdeki stokları çok hızlı tüketiyorlar. Arıcı bir şeyler verir iken ben şu kadar verdim desede arıların ihtiyaçlarını arıcıların devamlı karşılaması çok zor.
Biz ara sıra vermemize rağmen kasılsakta, aslında giderleri çalıştıklarında kendileri karşılıyorlar.

Tüm arıcılar güçlü koloni için didinip durmakta, bunu niçin yapıyor. Amerikalılar 10 çıta lık kolonimiz var 40 bin nufus ediyor, 40 binlik nufusun getirisi 20 kilo bal hesaplamış. Koloni güçlenip 80 bin nufusta çalıştıgında getirdigi bal 80 kiloya çıkıyor. Arı 40 bin nufustaydı nufusunu ikiye katladık normalde 40 kilo bal yapması gerekirken bal üretimi 80 kiloya çıkıyor.
Demekki zayıf arılara bakım yapmakta zor. 10 çıtalık arı 20 kilo bal yapsa yarısını almış olsak arıya 10 kilo kalıyor.
Koloni 20 çıtaysa getirdigi bal 80 kiloya çıktı, şimdi yarısını alsanız bile kalan bal arıyı deli eder. Tabi bu ayarları yapabilecek konuma hiç gelemedikki.
Olaylara ters açılardan bakmanızı tavsiye ediyorum.
Güçlü koloni iki üç gün akım bulsun bırakın yiyecegini size bele yiyecek bal çıkartır.

Bu hafta sonu tüm kolonilerime sıradan invert şurup verdim. Kovanlarımın balına ne kadar güvensemde stoklar bitmeye başladı. Yavru faliyetleri çok iyi durumda, bazıları kafkas arısını yavrulatıp geliştirmek için yaz kış beslediklerini gizlesede biz olayların farkındayız.
Şimdi olaylar anlaşılmaya başladı, biz kafkası dürtmez isek bu kadarda yavru atmayacaktır.
Karniyolu durdurmak içinde Almanya'daki kovanların altında telden altlık var.
2008 yılında büyük hata yaptım. O zaman bize akıl verenleri dinleyip karniyola geçemedim aman elindeki ırkı bozma diye akıl verenleri bir şey biliyor sanıyorsunuz. Bizde bir kaç anaarı üretip denemeye kalktık ve 1 yıl kaybettik.
Artık kimseye inanmıyorum, akıl verenleride tek tek fikirlerini yok ediyorum.
Kışa güçlü girenler güçlü çıktılar, yakında kat atılacak kovanlar var.
Ülkemizde temel 5 nektar akımı var. Bu bal akımlarını yıllarca kaçırdık. 1- Bahar balı alamıyoruz, 2- kestane balına tam hazır olamıyoruz, 3- Trakya ayçiçek balına en güçlü girip arıyı bitirip çıkıyoruz, 4- pürene koloni degil ceset gelmekte, 5- çam balına 4-5 çıta arıyla zor sokuluyor.
Bir düşünün şimdi biz nasıl arıcıymışız.

Koloniye hiç bir şey yapmasak bile, kovanın girişini dar tutmamız ve sıkıştırmamız yavru faliyetine yetip arttı bile.
Kış boyu zehirlenip petek örerek yavru üreten karakovan çoktan beri durdu. Durmasınıda ben sağladım.
Karakovanı sıkıştırıp invert şurup verdiğim sürece petek ve yavru faliyeti durmadı.
Çoktan beri şurubu kestim, sıkıştırmayıda kaldırdım, alan büyüyünce arı doğal olarak üşüyüp salkıma çekildi. Hatta bu hafta dış peteklerdeki stokların dahi ilerlere çekildigini gözlemledim.
Almanya'da karniyolu bu şeklde frenliyorlar, arı ıslah edilirken petek örmesi, yavru atması, polen toplaması, hep seçilerek en iyileri damızlık bırakılıyor yıllardır. Hava iyileşir iyileşmez acayip yavru faliyeti başlıyor. Gerekli alan varsada zaten arı kendi kendisine 80 bin nufusu yakalayıp, sizede yük olmuyor. Şimdilik bu olayları fark edip bu açıdan bu şekilde düşünülememiştir.
Arılar uçsada ben invert şurup verene kadar karakovan salkımdaydı. İnverti verdim salkım filan kalmadı. Bu esnada karakovanın son raporunuda görüyorsunuz. İstesem dahada bu kovanı ilerletirdim. Fireni ben yaptırdım.
Elimizdeki 2008 yılında gelen karniola hazır erkek gözlü petek vermiştim. Birde içinde vardı, içindeki çıtadaki erkekler kapanmış, bu çıtada ise larvalar oluşmuş durumda. Bu erkekler benim için önemli. Suni dölleme çalışmalarımızda kullanılacak en önemli erkeklerdir.
15 gün öncesi bir kovana Saim Gürel'le birlikte boş çıta vermiştik peteksiz. 15 gün içinde üç litre şurup verildi, havalar soguk oldugu için o dönemde bakamamıştık. Bu hafta sonu kontrol ettiğimizde tamamen petek örülüp, yumurta atılmış, hatta larva oluşmuş durumunda.
Buda çıtanın ikinci yüzü. Bu arada 5 kovana boş çıta girdim, erkeklerin artık görevleri başlıyor. Bu arada havalar 10 gündür bozuk gitmesine ragmen yavru faliyetlerinde gerileme yok. Yogun bir tempoya az kaldı, hafta arası kovan altlıklarına başlayacagım. Tüm altlıklar telli olacak.

10 yorum:

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Anlaşılan senin oralarda havalar iyi.iz daha çerceve çıkaramadık ki tesbit yapalım.Hayırlısı artık.

Biz Almanya standattını yakalamak istiyorsak katlı koloni ile kışa girebilmeliyiz.Biz hala koloniyi 6 çıta bahara çıkardık mı başarı sayıyorsak bahar balından bahsetmemizde imkansız olur.

Bu yıl 8-10 koloni mi kışa katlı sokmak için zorlayacağım.Başarabilirsek o zaman gelecek baharda ne kadar bal aldığımı konuşuyor oluruz.

SLM ve Muhabbetle...

Unknown dedi ki...

Ali Abi,
Arıcılıkta ilk öğretilenlerden bitanesi kovanlarda alt katın kuluckalık üst katın ise ballık olduğudur. Fakat ne hikmetse tüm arıcılar kuluçkalıktaki çıtaların bile tüm balını alıp gerekli düzenlemeleri yapmayım zincirin bozulmasına sebep oluyorlar diye düşünüyorum. Bu senede iki kere tekrarlandığı zaman mevcut iyice azalıyor. Söylediğin gibi ikiden fazla sağım yapanlarda durum daha da vahim oluyor. Ayrıca yaptığı hatalardan ders almayanlar hatayı kendisinde değil başka şeylede arayıp duruyorlar.
Selamlarımla,

yunus dedi ki...

sayın ali bey eline yüreğine sağlık bayağı bilgilendiriyosunuz bizi sizin sayenizde bir şeyler öğrenmeye çalışıyoruz tabi ben kendi adıma yorum yapıyorum tekrar ellerizize firrinize ve yüreğinize sağlık saygı sevgi ve selamlarımı sunarım yunus kantar

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

A.s.
Yusuf bizim buralarda havalar geçtigimiz 9-10 gündür aslında iyi degildi.Kolonilerden çıta çekmesende yavru faliyetleri başlamıştır, ilk etapta bir anaarı kontrolü yapmalısın. Almanya örneğini şunun için veriyorum, bizde arıcılık amelelikten başka bir şeye benzemiyor, yaz kış arıyla ugraşıyoruz. Mehmet hepimizden sonra yola çıkıp herkesi solluyor mesele bu.::))

Saim abi bir şablon olmadıgında herkesin yaptıgı kendisine doğru gözükmekte. Bizlere yön verecekler işi bilmez ise bu iş nasıl düzelecek. Çok biliyorum havasında olanların verdigi kek tariflerini bir bilsen::))
Birde bunlardan egitimci olacak. Belli bir yaştan ne desek boş böylelerine. Alışmış kudurmuştan beter hesabı gibi bir ata sözü vardı, aynen dogru.

Yunus beygözlemlerimizi aktarmaya çalışıyoruz. Daha önceki yıllarda arılarıma kek veriyordum, şimdide vermiyorum arılar daha güçlü, demekki kek arıyı geliştirmeyip kışın kırıyor. Gelişmiş ülkelerde neden kışın kek veren yok.İlaç ve vitamin katılıyor ben artık şurubada ilaç ve vitamin katmıyorum. Bende geçmişte geneleklerimizde ne yapılmışsa yaptım.

demircioğlu dedi ki...

tüm uygulamalrınızı ve yazılarınızı zevkle izlemeye devam ediyorum biçok kişi gibi, bu sene sizin seneniz olcak inşallah. sürekli vurguladığınız şeyleri tatbik etmek için elinizde herşey var sanırım, heyecen içinde bende bekliyorum başarılarınızı, malesef karniyol arıya sahip olma fırsatımız olmadı henüz. yani özetle bu senede seyirciyiz. size güveniyorum başaracağınızada inanıyorum. elinize sağlık deyip hayırlı akşamlar diliyorum.

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Beni tehtit edip burada yazını yayınlatamazsın.

Ayrıca ben arıcılara hakaret etmiyorum. Asıl arıcılara hakaret edip birde enayi yerine koyup, 1 kilo kek 3-4 kilo bala bedel yalanını atanlardır, git onlardan hesap sor. Niye kekleniyorsunki? hiç onlara bunu sordunmu?

Ayrıca senin ne yaran var da gocundun, bırak yarası olanlar gocunsunlar,sen olaya niye maşa oluyorsun ki?

Şükrü KOCA dedi ki...

Selamün aleyküm Ali Abi,
Çalışmalarını ilgi ile takip ediyorum. Sizden öğrendiklerimi başka arıcılara da aktararak arıcılığın gelişmesi için çalışıyoru. İşlerinizde kolaylıklar dilerim.

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Şükrü hocam bizde öğrenmeye devam ediyoruz,ayrıca öğrendiklerimi bende başkalarına öğretmeye devam edeceğim. Hiç kimse mezara bir şey götüremeyecektir. Fakat belli bir kitle her şeye inatla direnmeye devam ediyor. Zaten onlardan bu yaştan sonra ne köy olur neda kasaba, önemli olan bizim için gençler. Zaten sıkıntı şu an var olan şeyi başaramadığımızdan kaynaklanıyor. Bizim uygulamalarımız oturdugunda her şey bitecek. Bir senede kovan ancak kendi düzenini zor kuruyor, bakın Mehmet Yüksel'in geçen sene böldügü kovanlar güçlenip katlı kışa giremedi. Bazı şeyleri çok çabuk istiyoruz oda olmuyor. Çalışmalarınızda başarılar dilerim.

Demirci oğlu merak etme sanada karniyol veririz, sadece seyretdip kalmazsın.
Kalın sağlıcakla.

ERZİNCANLI ARICI VECDİ dedi ki...

Ali bey,yeni sezonda herşey gönlünce olması dileğiyle.Hastayı kendi haline bırak,bizde öyle kekçiler varki kekin içine veteriner kliniğindeki nerdeysebütün antibiyotik ve vitaminleri katıyorlar.Birde katazol katıyorlar.Saglıcakla kalın.

ARICI ALİ TÜRK VE ARICILIK BİLGİLERİ dedi ki...

Vecdi abi acayip bir tempoda çalışmam gerekiyor. Ben bir çok kulvarda çalışma yapan birisiyim. En önemlisi saf karniyol arı üretebilmek. Bunu başardığımda çok rahatlayacağım, çünkü bir çok ünüversite daha sünü dölleme işini başaramadı. Bunuda atmıyorum, bir doçent kendisi demişti, ne yaptıysak olmuyor, bir hafta sonra anaarılar felç oluyor diye. Bu bahsettiğim ünüversitede arıcılık bana göre en önde olanlardan birisi.

Hastaları kendi halinede bıraksak gene rahat durmuyorlar, benle yapılan işlerde yarışacaklarına çene yarıştırmaya çalışılıyor.

Bizim kervanımız emin adımlarla yoluna devam ediyor, havlamalar bu günlerde artsada önemi yoktur.
Kal sağlıcakla.